TRÓN ZO SKLA (Sarah J. Maas) | Recenzia; aneb príbeh o najznámejšej a najkrvilačnejšej vrahyni, ktorý vám vyrazí dych!

Názov: Throne of Glass (Throne of Glass #1)
Autor: Sarah J. Maas
Počet strán: 404
Žáner: fantasy, mystery
Hodnotenie na GR: 4.11

V krajine bez akejkoľvek mágie, kde vládne krutý kráľ, je na kráľovský dvor povolaná najnebezpečnejšia nájomná vrahyňa. Prichádza, aby získala späť svoju slobodu, nie aby zabila kráľa. Ak v turnaji porazí dvadsaťtri nájomných vrahov, zlodejov a žoldnierov, prepustia ju z väzenia a po štvorročnej službe ako kráľova šampiónka získa späť svoju slobodu. Jej meno je Celaena Sardothien. Korunný princ (Dorian Havilliard) si Celaenu na túto úlohu najal a je jej jediným spojencom. Kapitán kráľovskej gardy (Chaol Westfall) je zas jej pravým ochrancom. V komnatách a chodbách Zámku zo skla sa však schováva niečo oveľa nebezpečnejšie... A keď začne Celaeniných protivníkov niekto po jednom likvidovať, jej zápas o slobodu sa mení na boj o holé prežitie. Tajomný nepriateľ sa totiž neuspokojí, kým nebude ležať celý svet v troskách.

Throne of Glass ako prvá kniha, ešte ani nemusí byť považovaná za high fantasy, pretože v nej nevidíme toľko prvkov fantasy, ktoré by tomu nasvedčovali. To je dobré na to, že sa postupne tento svet v sérii každou knihou buduje a aj tí, čo moc nemusia fantasy môžu dať tejto sérii šancu. Na to, že je to autorkina debutová kniha, je neskutočne dobre premyslená a napísaná. Príbeh akoby ožíval v našej hlave počas čítania a štýl akým autorka píše je pútavý a zaujímavý. Počas čítania som sa nevedela od knihy odtrhnúť a nemala som silu (a ani chuť) na to, aby som ju položila.

Všetky postavy čo sú nám predstavené majú každá niečo do seba. Samozrejme, striedajú sa pohľady z ktorých je príbeh rozprávaný. Avšak hlavné postavy sú ako vám už možno došlo, Celaena, Dorian a Chaol. Všetkých som si obľúbila, lebo sú sympatickí a realistickí, nie sú takými postavami zahalenými ružovým závojom pod ktorým je všetko dokonalé a nádherné. Títo sú tiež naozaj podarená trojica. Chaol a Dorian sú starí kamaráti a považujú jeden druhého za brata. Celaena sa medzi nich samozrejme votrie a nastáva to, čo všetci čakali od začiatku. Áno, je tam celkom milostný trojuholník, ale povedala by som, že v tejto knihe nie je až tak výrazný.  A ak si vravíte, že to je presne to, čo neznášate, tak verte či neverte, toto je jeden z najlepšie vytvorených milostných trojuholníkov aké som kedy videla. Nepôsobí na mňa nejako odradzujúco, že by som si povedala "Aaargh no to snáď nie", skôr mi prišlo zaujímavé sledovať, ako sa medzi Dorianom a Chaolom začína mierne prejavovať rivalita ale aj napriek tomu si udržali kamarátske puto. Dodáva to príbehu mierny podtón napätia a svojím spôsobom ho to obohacuje o niekoľko pikantných scén.

Celaena, ako hlavná hrdinka je typická kick-ass hrdinka, ktorá sa nebojí otvoriť ústa, nebojí sa prakticky skoro ničoho, je nesmierne drsná a odvážna. Avšak čím viac ju spoznávame, tým lepšie chápeme prečo je takáto a začíname si uvedomovať, že to nie je až tak moc nereálne, že je taká aká je. To všetko čím si v živote prešla ju nesmierne poznačilo a posilnilo a presne kvôli všetkým tým hrôzam sa rozhodla byť tým človekom kým je. Celaena je veľmi silná, múdra, vtipná, chladnokrvná ale zároveň priateľská hlavná postava, u ktorej nikdy neviete s presnosťou určiť, čo spraví ako ďalšie. Mnohí si ju zamilujú tým, že je odvážna a nestará sa o to, čo si o nej myslia a je celkovo zaujímavá povahovo a aj tým, že o nej skoro nič najskôr nevieme. Počula som však už aj o takých, čo ju nevedia vystáť a obhajujú to tým, že na to, že je vrahyňa je až príliš dievčenská a podobne. Na jednu stranu však tieto tvrdenia chápem, pretože na to, ako sa o nej akože vraví že je hrôzostrašná a neskutočne krvilačná, v knihe o tom moc dôkazov nie je, takže aby ste neboli sklamaní. Po druhej knihe si však myslím, že si také označenie naozaj zaslúži kvôli všetkému čo sa tam udeje. Koniec koncov je to len a len na vás aký názor si na ňu spravíte.

Ako som už spomínala, taktiež  nám je predstavený aj kúsok z mágie tohto sveta. Na začiatku tomu asi nebudete moc chápať, ale verte mi, že keď budete pokračovať v sérii, všetko bude zrazu jasné. Tu nám je predstavený naozaj iba kúsoček ale aj ten kúsoček je epický! Sarah vytvorila úplne nový fascinujúci svet s výnimočnou históriou a nesmierne prefíkanou zápletkou.

Celá záležitosť s turnajom sa mi nehorázne páči a vôbec som nečakala tú zápletku, ktorá sa tam vyskytne a milo ma to prekvapilo, lebo to celej knihe dodalo záhadný a napínavý podtón. Taktiež ma prekvapilo to, ako sa prišlo na to čo sa v skutočnosti deje za dverami zámku. Ako som spomínala, Maas vytvorila jedinečný a fascinujúci svet. A aj napriek tomu, že to možno celé znie tak pochmúrne, je tam mnoho vtipných momentov pri ktorých mi tiekli skoro slzy z očí! V tom sa mi kniha tiež páči. Vždy sa tam striedajú smutnejšie a vážnejšie udalosti s udalosťami veselými a rozkošnými.

Spomínala som už to, že sa príbeh odohráva vo svete plnom starých/stredovekých nádherných, ručne-šitých šiat s korzetmi a čipkami a inými ozdobami? Oh, a je tam dokonca ja bál pri príležitosti Yulmas čo sú akoby Vianoce!?

Dúfam, že som vás na Trón zo Skla aspoň trochu nalákala a že sa aj vám bude celá séria páčiť, ako mne.

Aj keby sa vám Trón zo Skla až tak po prečítaní nepozdával, tak vám úprimne vravím, že to so sériou nevzdávajte, pretože sa každou knihou len a len zlepšuje. Mnoho ľudí sa do série dostane až po druhej knihe, ktorá je úžasná. :)
"Libraries were full of ideas - perhaps the most dangerous and powerful of all weapons."

Zaujala vás táto kniha? Ak náhodou nie, prečo?
Chcete si ju prečítať a zaradili ste ju do svojich TBR listov? :)