streda 14. januára 2015

Girl Online od...koho vlastne?

Určite ste všetci už počuli o debutovej knihe britskej youtuberky, ktorá má jeden z najpopulárnejších beauty channelov, Zoelly, alebo v tomto prípade Zoe Sugg - Girl Online.
Táto kniha sa rýchlo stala najpredávanejším debutom od...jakživa.

Už dlhšiu dobu som pochybovala o tom, že Zoella by dokázala sama napísať knihu a ešte keď je to jej debut. Niektorí sú stále toho názoru, že by to v pohode dokázala sama a podobne, ale ak sa k vám táto správa nedostala, tak rýchlo zmeníte názor.
Áno, Zoe s touto knihou niekto z vydavateľstva výrazne pomohol, dokonca sa šušká, že dokonca bola Girl Online "ghostwritten" čo znamená, že ju niekto napísal a súhlasil s tým, že ju Zoe vydá za svoju.

Zoella sama písala na Twitter, že jej s písaním pomáhali ľudia z vydavateľstva, takže niečo na tom jednoznačne bude.


Aký je teda môj názor, keby bola pravda to, že Zoelle s jej knihou niekto výraznejšie pomohol alebo dokonca tú knihu napísal a zásluhy išli jej?

 Nuž, je to jej vec. Keď si myslí, že je pekné si nechať pomáhať alebo nechať si napísať knihu, ktorú
následne vydá pod svojim menom, nech. Ja osobne by som nevedela žiť s tým, že som vydala knihu, ktorú vlastne z väčšej časti napísal niekto iný. To, že príbeh a postavy vymyslela sama, jej bolo tak na dve veci, keď to nevedela vložiť do slov.
Niektorí ľudia s týmto nemajú problém a v pohode si knihu kúpia aj napriek tomu. Ja však zo srdca nemám rada takéto veci a tento fakt, že knihu nepísala ona sama ma odrádza od zakúpenia vlastnej kópie.

Taktiež som názoru, že je to nehorázne nefér. Stovky skvelých autorov by dali všetko za to, aby ich takto podporovalo vydavateľstvo a dali by všetko za to, aby mohli svetu ukázať ich vlastné dielo na ktorom pracovali častokrát mnoho mesiacov, či rokov. Nemali však takúto možnosť, lebo predtým neboli slávni ako Zoella a nemali toľko fanúšikov. Aj keď mali 100-krát lepší koncept a nápad a čo ja viem čo, nezískali takú podporu. Niektorým sa podarilo dostať na trh až možno tretiu knihu čo napísali a nikto z vydavateľstva im s ňou nepomáhal.
Myslím, že keď už jej s tým niekto pomáhal alebo teda to napísal niekto iný, mala by to do knihy napísať, ak nie na obálku, tak aspoň dozadu do poďakovania.
Môj mozog však stále nevie pochopiť, prečo to urobila. Chce mať ďalšie peniaze? Nemá ich už dosť? Bol to jej sen vydať knihu? Možno áno, ale nemala sa do toho púšťať keď ju ani sama nenapísala a potrebovala na to ľudí!
A ďalšou vecou je to, že Girl online trhla rekord Rowlingovej a jej HP?!? To je podľa mňa žalostné, že kniha, čo je prakticky o ničom (buďme úprimní) a je z časti napísaná niekým iným než údajnou autorkou, dá dole knihu(y) s originálnym konceptom, čo sa stali legendou.


Dúfam a verím, že som nikoho týmto článkom neurazila a aj keby, tak prepáčte, toto je iba môj názor na túto "kauzu". Myslím, že sa nájde viac ľudí, čo je tohoto istého názoru ale určite aj mnoho takých, čo je opačného. :) 
Aký však máte na toto názor vy
Kúpite si aj napriek tomuto jej knihu?

2 komentáre:

  1. Zoellu mám strašně ráda - ve videích působí přirozeně, mile a sympaticky, ale na tuhle kauzu mám asi trochu podobný názor. Myslím, že to nedělala pro prachy, to bych do ní neřekla, ale prostě poskytla nápad, toho se někdo chytl a nevadilo mu, že to vyjde pod jejím jménem.. Myslím, že se nemusela nechat uvést jako hlavní autorka, mohla klidně říct, ať je na knížce napsáno - autor námětu: Zoellu a pak jméno, kdo to napsal, myslím, že na tom by nebylo nic špatného, ale jsem ráda, že aspoň na twitteru nebo kde napsala, že jí s tím vážně někdo pomáhal a nezatloukala to, i když je to trochu nefér.. Ale naprosto s tebou souhlasím s tím, že je to nespravedlivé vůči jiným začínajícím autorům, kteří prostě žádnou výraznou podpru od nakladatelství nemají.. Knížku bych si asi nekoupila, ale aspoň přečíst bych si ji chtěla..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja proti nej tiež nič takto nemám, príde mi zlatá ale toto od nej naozaj nebolo moc pekné.. tak som aspoň rada, že zdieľame podobný názor na túto "kauzu" :)

      Odstrániť