Maus (Art Spiegelman) | Recenzia | Realita Holokaustu

Názov: Maus - souborné vydání
Autor: Art Spiegelman
Počet strán: 296
Žáner: grafická novela, historická, 2. sv. vojna
Hodnotenie GR: 4.52

Maus je děsivým - a současně hodnotně umělecky ztvárněným - zobrazením holocaustu, které oslovilo miliony čtenářů po celém světě. Místo lidí vystupují v příběhu myši a jiná zvířata – odtud název knihy. Maus je jedním z vrcholných děl moderní světové literatury, která se snaží přispět k tomu, aby lidé nezapomněli na to, co znamenal nacismus.

Holokaust - téma, ktorá asi v každom vyvoláva mnoho pocitov, od smútku až po horkosť. Pre mňa je to citlivá téma a vždy ma donúti premýšľať o tom, čo si Židia pretrpeli počas tých cirka šiestich rokov.  Do knihy Maus som sa pustila na odporúčanie mojej kamarátky a veru, moc sa mi do nej nechcelo, pretože som už vtedy tušila, že ma znova bude bolieť v hrudi od smútku.

Kniha Maus je celosvetovo uznávaná a ja sa nedivím, že si získala srdcia toľkých čitateľov. Je to čierno-biela kniha, ktorá vo vás vyvolá emócie tak bohaté a komplexné, že si zapamätáte jej čítanie naveky. Je v nej naozaj úžasne pojatý príbeh pána Vladka Spiegelmana, ktorý je jeden z mála Židov, ktorým sa podarilo prežiť druhú svetovú vojnu. Dejová línia sa delí na dve časti. Na tú z minulosti - počas Holokaustu, a tú v prítomnosti - ako Vladek žije teraz, desiatky rokov po oslobodení koncentračných a vyhladzovacích táborov. Je zaujímavé sledovať do akej miery ho Holokaust ovplyvnil, resp. aké staré zvyky v ňom dokázali prežiť.

V určitých pasážiach sa k čitateľom dostávajú živé, ale kruté obrazy reality koncentračných táborov. Niekedy je na ne ťažké aj pozerať sa, či čítať medzi riadkami o bezradnosti týchto ľudí. Je ťažké povedať, či návaly emócií, ktoré som ja osobne počas čítania pociťovala boli spôsobené tým, aké pochmúrne ilustrácie a dialógy som mala pred očami alebo tým, že to je jednoducho taká citlivá téma. V každom prípade, pri niektorých častiach mi naozaj bolo do plaču. Iba pri predstave toho, čo ľudia vtedy museli prežívať mi behal mráz po chrbte.

Nemôžem povedať, že vo mne postavy nejako zarezonovali, skôr je to ich príbeh, ktorý vo mne ostal a budem si ho pamätať ešte veľmi dlho. Bolo pre mňa ťažké pripútať sa k nejakej z postáv, vedela som sa iba vcítiť do ich kože. To však nemení môj celkový pohľad na knihu, pretože tu je dôležitejšie posolstvo ako to, či si zamilujem jednu z postáv - a posolstvo bolo na mňa úspešne prenesené a zakorenilo sa mi v srdci.

Ilustrácie tejto grafickej novely sú jednoduché, čierno-biele ale predsa dokážu v čitateľovi vyvolať
rôznorodé a pestré emócie. Aj napriek jednoduchosti sú pocity postáv jasne rozpoznateľné, čo je pre
atmosféru príbehu naozaj dôležité.
Ja osobne naprosto milujem nápad zobraziť Židov ako myši, Nemcov ako mačky a Američanov ako psov. Je to originálne pojatie týchto skupín ľudí a dáva to aj naozaj zmysel, prečo sú takto zobrazení keď sa nad tým zamyslíte. Naozaj je táto podoba postáv geniálna.

Kniha Maus mi jednoznačne ujasnila niekoľko vecí, priučila ma pár veciam a hlavne ma donútila rozmýšľať nad Holokaustom úplne inak ako dovtedy. Určite ju odporúčam každému, pretože je naozaj dôležité vedieť o druhej svetovej vojne viac, ako sa učíme v škole. Aj keď čítanie môže byť sem-tam nepríjemné - je to proste krutá realita a ničím ju neskryjeme.
Kam až môže ľudská krutosť a ignorancia zájsť?

Aké máte názory na Maus? Čítali ste už?
Máte túto knihu na TBR zozname? :)